Vaasan itäpuolella haarautuvat valtatiet 3, 8 ja 18 Helsinkiin, Turkuun ja Jyväskylään. Aiemmin numeroiden joukossa oli myös valtatie 16, mutta sen numerointi typistettiin Ylistaroon. Eihän ole sopivaa, että Vaasasta Jyväskylään ohjataan Kärrypolku 18:n sijaan valtatietä.
Valtatiet 3 ja 18 päättyvät Vaasaan, mutta Pohjanlahden rannikkotie 8 jatkuu Ouluun saakka. Vuonna 1984 valmistui Vaasan keskustan itäpuolelle ohitustie, joka numeroitiin valtatieksi 8. Oulun suunnasta Vaasan keskustaan kulkeva katuverkko-osuuden numeroksi jäi 8, joten Vaasassa on sellainenkin erikoisuus kuin valtatien 8 ja valtatien 8 risteys.
Nyt tähän järjestelyyn ollaan suunnittelemassa muutoksia. Vaasan lentokentän itäpuolelle suunnitellaan suurteollisuuden aluetta, GigaVaasaa. Se toteutuessaan tuottaisi reippaasti uutta liikennettä.
Laadinnassa on tiesuunnitelma, jossa nykyisestä valtatie 8:n haarautumiskohdasta Vaasan kaakkoispuolella rakennettaisiin tie GigaVaasan itäpuolelta Vaasan ja Vähänkyrön väliselle seututielle 717 saakka.
Helsingbyn liittymä, jossa valtatiet kohtaavat
Eivät suunnitelmat tähän kuitenkaan lopu.
Vuodelta 1989 on yleissuunnitelma Vaasan ohikulkutieksi Helsingby-Vassor. Se lyhentäisi matkaa Vaasan ohitse kymmenkunta kilometriä. Vaasan ohitus on sen verran kauhistuttava ajatus, että suunnitelma on vaiettu kuoliaaksi. Vuodelta 2016 on sikäläisen ELY-keskuksen pääsuuntaselvitys. Sen pohjalta laaditaan nyt GigaVaasan tiesuunnitelmaa. Pääsuuntaselvityksessä on selvitetty Vassorin suunnan lisäksi lähemmäs Vaasaa Stormosseniin päätyvää linjausta. Mitään aikataulua suunnitelmien toteutukselle ei ole.
GigaVaasan alue (sininen kolmio), suunniteltava tie ja katkoviivoilla pääsuuntaselvityksen vaihtoehdot.
3 kommenttia:
Uusi teollisuus on ollut hyvä keino saada valtion liikennerahoituksen hanoja aukeamaan, joten jos GigaVaasan alue toteutuu, pidän hyvinkin todennäköisenä tuon uuden vt3/vt8 - st 717 -tien (Vikby - Martoinen) rakentamista. Tuo osuus suunnitellaan jo valtatietasoiseksi sitä silmälläpitäen, että se voisi olla myöhemmin osa vt 8:aa.
Tämän Vaasan "toisen ohitustien" valmistuminen Martoisiin asti lisää tietysti houkutusta rakentaa loppuosuuskin. Ja onhan GigaVaasan alueelta varmasti myös liikennettä pohjoisen suuntaan, joten ohitustien täydentäminen kokonaiseksi palvelisi myös GigaVaasaa. Harmittavan usein näillä puuttuvilla osasilla on kuitenkin ollut tapana antaa odottaa itseään vuosikymmeniä...
Kymmenkunta kilometriä on jo niin hyvä oikaisu, että vaikkei jatkoa rakennettaisikaan, ohjautuisi osa liikenteestä varmasti uuden tien ja tien 7174 kautta. Paine jatkolle voisi silloin tulla tien 7174 liikenteen kasvun myötä.
Karttaharjoituksena ihan fiksu oikaisu ohikulkuliikenteen kannalta. Vaasan vastustus on myös ihan ymmärrettävää, eihän se halua Pietarsaaren kohtaloa.
Lähetä kommentti