Alankomaissa tunnetusti on käynnissä jatkuva työ veden pitämiseksi aisoissa. Yleensä onnistuu, mutta joskus sattuu harmittavia takaiskuja.
Joulukuun puolivälissä moottoritie A7 jouduttiin sulkemaan Prinses Margriet ‑kanavan kohdalta Sneekin ja Jouren kaupunkien välillä. Prinses Margriet muuten on nykyisen kuninkaan täti.
Suljettu tieosuus. Kartan nimet ovat paikallisella länsifriisein kielellä, jolla on alueella virallisen kielen asema. Niiden hollanninkielistä muotoa voi kukin itsekseen arvuutella.
Aluksi näytti siltä, että vain asfalttiin on tullut poikittainen murtuma. Korkeuseroa kuitenkin on kuuden senttimetrin luokkaa ja se aiheuttaa hieman tarpeettoman suuren tällin moottoritienopeuksilla.
Kyseessä on akvedukti (vaikka kulkeekin tunnelin nimellä). Tie kulkee kanavan alitse kaukalossa. Akvedukti on rakennettu vuonna 1976.
Tarkemmissa tutkimuksissa on käynyt ilmi, että kaukalon ankkurointi on ilmeisesti pettänyt ja pohjavesi työntää koko rakennelmaa ylöspäin. Kanavan pinta on noin metrin verran meren pinnan alapuolella ja tien pinta siis noin 10 metriä meren alapuolella. Pohjaveden paine on kova.
Paikalliset kommentoivat lakonisesti rakentamistekniikkaa vastaamalla kysymykseen, onko tunneli kaivettu maahan vai miten se on tehty, esittämällä kantanaan että Alankomaissa ei mitään kaiveta maahan vaan mudansekaiseen veteen. Asia selvä.
Ensiavuksi pohjaveden vastapainoksi paikallinen tielaitos toi 1700 kappaletta tonnin hiekkasäkkejä, jotta nousu pysähtyisi.
Näyttää kuitenkin siltä, että ongelma on vakava ja 1700 säkkiä ei riitä kuin alkuun. Heti seuraavana päivänä tuotiin 550 säkkiä lisää. Sikäläinen tienpitäjä Rijkswaterstaat on ilmoittanut, että säkkien määrä nostetaan lähes 10000 kappaleeseen, jolloin painoa olisi noin 15000 tonnia.
Toistaiseksi ei ole tietoa siitä, miten vika korjattaisiin. Se ennuste on annettu, että tie pysyy suljettuna useiden kuukausien ajan.
5 kommenttia:
Joudutaankohan A7 kulku tuossa muokkaamaan siten, että tehdäänkin silta akveduktin yli..?
Taitaa riippua vähän siitäkin, millaisen alituskorkeuden ko silta tarvitsisi.
Sinällään Suomestakin kyllä löytyy tapauksia, jossa pohjavesi on aiheuttanut tieinsinöörille harmaita hiuksia.
Miksi hiekkasäkkejä? Luulisi Alankomaistakin löytyvän vanhoja kuorma-autoja ja romurautaa, joita voisi ajaa helpommin paikalle.
Ps. Kommentti erääseen aiempaan juttuun. Valmistui kuitenkin vuoden 2022 aikana: https://www.ts.fi/uutiset/5864638
Hiekkaa on painavaa. Jotta saadaan kasaan 15000 tonnia, tarvitaan esimerkiksi 750 kappaletta 20 tonnin kuormurinraatoja. Ei niidenkään paikalle tuonti ole ilmaista. Ja voi olla, että kaikkien niiden laittaminen kasaksi siihen kohtaan, mistä ankkurointi on pettänyt, voi johtaa laajoja kansalaispiirejä vahvasti hämmästyttävään tilataiteeseen.
Kirismäki-Kausela valmistuu vuonna 2023. Liikeenteelle avautuminen ei ole sama asia kuin urakan valmistuminen. Sieltähän puuttuu vielä yksi liittymäkin ja liikennejärjestelyjä on odotettavissa.
Kirismäki - Kausela 2. vaiheen urakka valmistui eilen. Avantin eritasoliittymä on erillinen hanke, jossa tilaajana on Liedon kunta.
Lähetä kommentti