12.8.2023

Hailuodon oraakkeli

Tekoälyltä saa osapuilleen yhtä käyttökelpoisia vastauksia kuin Pythialta, Delphoin oraakkelilta. Vastaus yleensä tuottaa tietoa enemmän hämmennystä ja uusia kysymyksiä.

Tämä mielenkiintoinen liikennemerkki on ollut paikallaan jo useamman vuoden. Vaikka sen takana olevaa tienpätkää on tullut ajetuksi kerta jos toinenkin, vielä ei ole selvinnyt, mitä erikoista tiellä on 1,1 kilometrin matkan.

Mutta kysytäänpä Bingin tekoälyltä:

Mitä tarkoittaa Hailuodossa seututiellä 816 Ulkokarvon risteyksen jälkeen sijaitseva liikennemerkki, joka esittää pelkästään vaikutusalueen pituuden 1,1 kilometriä?

Ja Bing vastaa:

Hei, tämä on Bing. Liikennemerkki, josta kysyt, on vaikutusalueen pituusmerkki. Se kertoo, kuinka pitkä on tieosuus, jolla on voimassa jokin muu liikennemerkki, esimerkiksi nopeusrajoitus tai kielto. Vaikutusalueen pituusmerkki on yleensä yhdistetty toiseen liikennemerkkiin, mutta se voi olla myös yksinään, jos se koskee useampaa liikennemerkkiä. Tällöin vaikutusalueen pituusmerkki sijaitsee ensimmäisen ja viimeisen vaikuttavan liikennemerkin välissä.

Hailuodossa seututiellä 816 Ulkokarvon risteyksen jälkeen sijaitseva vaikutusalueen pituusmerkki 1,1 km tarkoittaa siis, että tieosuudella on voimassa jokin muu liikennemerkki, joka on nähtävissä ennen tai jälkeen vaikutusalueen pituusmerkin. En löytänyt tarkempaa tietoa siitä, mikä liikennemerkki on kyseessä, mutta ehkä se on jokin varoitusmerkki tai sääntömerkki. Toivottavasti tämä selvensi asiaa. 

Jaha. Kiitos. Eipä siis tiennyt tekoälykään. Eikä tiennyt liikennemerkkien asettamisestakaan.

Keskustelusta tieasioista Bingin kanssa tulee mieleen tarina miehestä, joka keskustelee niityn reunalla lammaspaimenen kanssa:

– Lyödäänkö vetoa: Jos tiedän, montako lammasta sinulla on, saanko yhden?
– Selvä, lyödään vain.
– Lampaita sinulla on 126 kappaletta.
– Aivan oikein, kuinka osasit päätyä tuohon lukuun?
– Laskin jalat ja jaoin neljällä.
– Lyödäänkö uusi veto: Jos tiedän ammattisi, saan lampaani takaisin?
– Sopii, lyödään vain.
– Olet konsultti.
– Aivan oikein, mistä saatoit päätellä niin?
– Saavut paikalle pyytämättä, kerrot minulle sen, jonka jo tiedän, teet asiat mahdollisimman vaikeasti, etkä kuitenkaan tiedä substanssista mitään. Joten antaisitko paimenkoirani takaisin.




7 kommenttia:

Väylän liepeiltä kirjoitti...

Onpa tekoäly tyhmällä päällä tänään, vaikka oikeansuuntaisen vastauksen antoikin. Johan sen hölmömpikin huomaa, että kyseessä on liikennemerkki Eläimiä A20, tarkemmin sanottuna A20.1 Hirvi.

Liekö joku paikallinen kaatanut hirven sijasta liikennemerkin siluettiammuntana

KLS kirjoitti...

Tulitko käyneeksi siellä 1,1 kilometrin päässä katsomassa, oliko siellä tien toisella puolella jokin liikennemerkki, jonka alla oli tuollainen lisäkilpi?
Kenties hirvivaroitus? Tai kuoppia tiellä?
Jos oli, niin sama merkki pitäisi kaiketi olla tuon pelkän lisäkilvenkin yllä, mutta on jostakin syystä kadonnut. Siinä tapauksessa asiassa pitäisi ilmoittaa paikalliselle tiepiirille.

Arttu kirjoitti...

Kuten KLS arveli, niin kyllähän sieltä 1,1 kilometrin päästä löytyy toiseen suuntaan osoittava liikennemerkki. Ja kuten Väylän liepeiltä osasi kertoa, niin se on A20.1 eli hirvivaara.

Väylän liepeiltä kirjoitti...

Asian pystyy selvittämään ihan kotisohvalla/laiturin nokassa istuskellen. Sen kun avaa Suomen Väylät -karttapalvelun ja laittaa asianomaisen karttatason päälle. Vie hiiren tuon kohdan hujakoille ja avaa ominaisuustietoikkunan.

Matti Grönroos kirjoitti...

Huomautetaan nyt kuitenkin, että tieliikennelaissa eikä alemmissa säädöksissä ole kohtaa, jonka nojalla olisi velvoite selvittää liikennemerkin tarkoitus ottamalla selvää, mitä vastasuunnassa mielivaltaisella etäisyydellä olevassa merkissä on. Mainittu ratkaisu on ollut siellä niin pitkään, että tienpitäjä aivan varmasti on sen havainnut lukuisia kertoja. Koska se on jätetty paikalleen muuttamattona, voidaan merkin nähdä olevan tienpitäjän tahdon mukainen.

Väylän liepeiltä kirjoitti...

Olen arvoisan blogistin kanssa samaa mieltä, että moinen asiantila ei saa kovin pitkää aikaa olla olemassa.

Sen sijaan tienpitäjän tahdonilmaisuksi tuota ei voi muuten kuin sarkastisesti. Nykylainsäädännön mukaan maantien tienpitäjä on Väyläviraston. Se taas ohjaa ELY-keskuksen liikennevastuualuetta, joka tilaa alueurakan joltain yritykseltä, joka todennäköisesti alihankkii kunnossapitoa paikallisilta koneyrittäjiltä.

Tienpitäjä tai edes se seuraava porras ei paljoa tuolla(kaan)päin kulje. Ja jos kulkeekin, niin todennäköisesti isompien murheiden perässä.

Niinpä oma apu paras apu. Kun näet tien päällä moisen tilanteen, niin soita Väyläviraston tilaaman liikenteenohjauksen palveluntarjoajalle eli Fintrafficin liikennekeskukseen Tienkäyttäjän Linjan numeroon tai ilmoita asiasta Palauteväylän verkkosivujen kautta. Itse suosin soittamista, sillä asia unohtuu muutoin.

Yhteydenotosta muodostetaan tiketti, joka hoidetaan -- ennemmin tai myöhemmin. Jos samassa urakassa on paljon laatupoikkeamia (esim. puuttuvia tai virheellisesti asetettuja merkkejä), niin sanktiot saattavat kannustaa pääurakoitsijaa katselmoidaan useammin.

TV kirjoitti...

Käytännössä tienpitäjä ei omatoimisesti huomaa yhtään mitään. Esimerkiksi Naantalin pikatiellä (Mt 185) Turun ja Naantalin välillä oli Pernon liittymästä muutama sata metriä Naantalin suuntaan juuri ennen korona-aikaa ainakin vuoden ajan ohituskiellon tien vasemmalla puolella oleva kahdennusmerkki käännetty väärinpäin osoittamaan tarpeetonta ohituskieltoa toiseen ajosuuntaan. Asiantila korjaantui vasta, kun kyseiseen kohdan ramppiremontti alkoi ja merkkipari jäi tarpeettomaksi, kun ohituskieltoalue piteni.