7.3.2025

Ympyräkasa

Tukholman pohjoispuolen esikaupunkialueita yhdistämään valmistui vuonna 2008 eräänlainen itä-länsisuuntainen kehätie Norrortsleden. Tiellä on pituutta noin 17 kilometriä ja se yhdistää Tukholmasta pohjoiseen vievän E4-tien ja Kapellskärin satamaan vievän E18-tien. Tie on suora tulevan Tukholman kehätien jatke. Kehätien ensimmäinen vaihe pohjoispäässä E18:n ja E4:n välillä on luvattu avattavan vuonna 2026 ja Norrortsledenin länsipäässä sijaitseva Häggvikin liittymäkompleksi on jo aika pitkälti valmiina.



Norrortsledenillä, tiellä 265 on yksi merkillinen liittymä tien 264 kanssa. 


Liittymä ajatukseltaan muistuttaa koiranluuliittymää, jossa päätien rampit liittyvät poikittaistiehen eräänlaisten liikenneympyröiden kautta. Erikoista tässä on, että myös päätiellä on liikenneympyrä. Tavanomainen ramppiratkaisu riittäisi tuottamaan kaikki kääntymissuunnat.


Vaihtoehtoiset reitit etelästä itään. 

Selitystä tai selittäjää tälle ratkaisulle ei tunnu löytyvän. Etuna ratkaisussa tietysti on, että poikittaistietä ajaville mattimyöhäisille annetaan toinen mahdollisuus liittyä päätielle.

Päätietä ajavillekin liittymä tuottaa moniarvoisuuden elämyksiä. Esimerkiksi Vaxholmiin pääsee kääntymällä ympyrästä vasemmalle, mutta sinne pääsee myös kääntymällä oikealle.


Ja jos oikein on tylsää, voi tulla ajelemaan muutaman kierroksen verran kompleksia ympäri. Se ei kiinnitä ulkopuolisissa niin paljon huomiota kuin yhden ympyrän kiertäminen villisti hihittäen.

Liittymän kummallakin puolella Norrortsleden on moottoriliikennetie. Moottoriliikennetie kuitenkin katkaistaan ennen ympyrää. Se lienee selkeintä.





















3 kommenttia:

EKK kirjoitti...

Yksi etu tulee mieleen eli matkan pituuden minimointi. Niissä suunnissa joissa tuosta kääntymimahdollisuudesta on etua, matka lyhenee 400 m verrattuna tilanteeseen jossa päätien ympyrää ei olisi.

Lasse Sinikallas kirjoitti...

Onko tuossa 264:llä ollut tuo liikenneympyrä jo aiemmin? Siinä näkyy jotkut vanhat kevyen liikenteen ylitykset tiettyjen liikennesuuntien poikki, jotka on ainakin osin blokattu eikä mitään pyörä/jk-tietä mene kuitenkaan minnekään. Samoin Street view viittaisi siihen, että pohjoiseen vievä ramppi on vanhempaa perua kuin itä-länsi -suuntainen tie. 265:lle näyttäisi ilmakuvien pohjalta olevan tehty jonkinlainen valmius täyteen 2+2 kaistaistukseen, jolloin oletettavasti tuo vanha ympyräkin tuosta sitten poistuisi.

NH kirjoitti...

Voisiko päätien jompi kumpi liikennesuunta olla johonkin kellonaikaan niin tiheä että se blokkaa liikenneympyrään jostain suunnasta sivulta pyrkivän liikenteen? Tuolla ratkaisulla olisi ainakin teoriassa mahdollista saada ympyrän kuormitusta hallittua siten että ympyrään pääsee vaihtoehtoista reittiä, jolloin väistämissäännöt tulevat avuksi ja päätie ei pääse liikaa hallitsemaan ympyrää.