Tanska on asukasluvultaan hieman suurempi maa kuin Suomi, mutta pinta-alaa onkin sitten reilusti vähemmän. Asukastiheys 139 asukasta neliökilometrille on yli seitsenkertainen Suomeen verrattuna. Toisin kuin Suomessa ajatellaan, tällaisen asukastiheyden toteuttaminen ei Tanskassa katsota tarvittavan ääritiheiden derkkukuutioalueiden rakentamista. On siellä korkeitakin asuintaloja, muutamia, mutta pääosin asutus kaupunkialueillakin perustuu pientaloihin.
Tämä tarkoittaa sitä, että katuinfrastruktuuri on monin paikoin varsin erilainen kuin Suomessa. 50/40/30-nopeusrajoitusleikkiä ei juuri ole, vaan taajamissa rajoitus on pääsääntöisesti 50. Turvallisuus tehdään rakentein: kavennuksin, kivetyksin, shikaanein yms. Varsin monen taajaman suulla on keskikorokeshikaani, jonka ohittaminen lujaa ajaen on joko vaikeaa tai ainakin perin epämiellyttävää.
Maalaiskylämalli, jossa verraten tarkkareunaisella alueella asuu muutama tuhat asukasta, johtaa usein asemakaavaan, jossa on pääkatu ja siitä haarautuvia pussikatuja. Yleinen käytäntö on laittaa pussikadun, blind vej, merkki jo suoraan kadunnimikylttiin. Pieni, mutta itse asiassa varsin tehokas keino estää turhia harhaan ajamisia.
Ei muuten olisi huono ajatus Suomessakaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti