Nelostien vihoviimeistä ränniä Jyväskylän pohjoispuolella parhaillaan siirretään muistojen joukkoon. Kaupungista pohjoiseen johtavaa moottoritien pätkää jatketaan 17 kilometrin verran.
Uusi moottoritie sijoittuu pääosin vanhan tien maastokäytävään. Rakentamisessa käytetään samaa taktiikkaa kuin viitostiellä Mikkelin ja Juvan välillä: Ensin rakennetaan rinnakkaistie, jolle liikenne siirretään uuden tien rakentamisen ajaksi.
Rinnakkaistien pohjoispää Vehniällä
Rinnakkaistie otettiin käyttöön kesällä 2020 ja se on saanut numerokseen 624. Rinnakkaistie on tässä käytössä parin vuoden ajan. Tie on monelta osin laadultaan parempi kuin vanha nelostie ja niinpä sillä on koko matkaltaan 60 km/h nopeusrajoitus nelostien 80:n sijaan.
Nättiä polveilevaa kevyen liikenteen väylällä varustettua tietä
Viitoituksessa on sellainen mielenkiintoinen seikka, että nelostien numerointi on kadonnut 11 kilometrin matkalta. Viitoitus on hoidettu uuden liikennemerkin F36 "varareitti" avulla: Valkopohjaisessa merkissä on sinisin numeroin ja katkoreunuksin numerot 4 ja 13.
Jossain määrin yllättävää on, että TomTom-navigaattorin reititys menee aivan paniikkiin tilanteesta. Havainnon perusteella TomTomin mielestä sekä moottoritie että rinnakkaistie ovat suljettuja ja esitetyt reittivaihtoehdot ovat lähinnä mielettömiä. Muun muassa Google Maps ja Here osaavat kuljettaa matkalaisen pitkin rinnakkaistietä kuten pitääkin.
Jyväskylän lentoasemantien numero on päätetty laittaa näkyviin. Tähän saakka se on ollutkin lähes valtiosalaisuus.
Viitoitus siirryttäessä pois rinnakkaistieltä
Mutta onko liikennemerkki "varareitti" oikea valinta tässä tapauksessa?
Merkki on uusi ja sen käytöstä ei ole liiemmin vakiintunutta käytäntöä. Tieliikennelaki on varsin lakoninen: "Merkillä voidaan osoittaa numeroidun tien ennalta suunniteltu varareitti, jonne liikenne ohjataan päätien ollessa tilapäisesti suljettu." Se, mikä on "tilapäinen" on asia, jota ei ole sen enempiä määritetty. Yleensä sellaisella kai tarkoitetaan liikenneonnettomuuden, lyhytkestoisen tietyön tai muun sellaisen syyn varalta laadittua reittiä. Geologisella aikajanalla kaksi vuotta on hyvinkin tilapäinen ajanjakso, mutta onko se tämän merkin osalta, tuleva käytäntö osoittaa.
Väyläviraston ohjeistuksessa merkistä F36 todetaan lisäksi muun muassa seuraavaa: "Silloin, kun päätiellä on valmiina rinnakkaisyhteys, jonka numero jatkuu yhdenmukaisena ja jatkuvana päätien rinnalla, varareitin omaa tunnusta ei yleensä tarvitse käyttää." Näin ollen tässäkin tapauksessa ehkä punapohjaiset katkoreunaiset valtatien numerokilvet olisivat olleet osuvampi ratkaisu. Ne olisi sitten voitu työn valmistuessa vaihtaa varareittiopastukseksi.