
28.3.2024
Hei me lossataan!

24.3.2024
Skylla ja Kharybdis
Homeros runoilee:
Laivan keulast' ei tasakaarevan mies väkevinkään
jaksais ampua nuolt' ylös aukkoon onkaloluolan.
Skylla sen kätköss' on, peto ulvova. Kuin penin nuoren
surkea uikutus viiltäen soi sen vinkuva ääni;
hirveä hahmoltaan se on itse, sit' eip' ilomielin
kenkään kohdata voi, ei auvoisat jumalatkaan.
Jalkaa on kakstoist' epämuotoa sillä ja kaulaa
kuus sanomattoman pitkää, päät kamalatpa on niissä
kussakin, hampait' ympäri suun rivikiertoa kolme,
vahvoja, taajoja, kukkuranaan kita kolkkoa surmaa.
Vuoren vinkalohon sen ruumis piilevi puolin,
päät vain kurkottaa ulos kuilun kaamean suusta;
siinä se sieppaa veest', yhä vaanien kallion viertä,
hylkeen, delfiinin, myös vauraampaa veden viljaa,
pauhukas Amfitrite joit' isot vaalivi parvet.
Laivoin laskenehens' ei siit' ohi vauriotonna
kenkään kerskua voi; sinitumman purren on puulta
saaliikseen joka suull' uran yhden hirviö vienyt.
Kallio toinen on taas matalampi. Se vain vähän matkaa
toisest' on, yli sinne, Odysseus, nuolesi kantais.
Siellä on viikunapuu, iso, tuuhealehvä, sen alla
tummat veet kurimoonsa Kharybdis mahtava nielee.
(Odysseia, 12. laulu, suom. Otto Manninen)
Kuten teksti kertoo, jo antiikin ajoista on tiedetty Messinan salmen olevan merenkulkijalle vaikea ja vaarallinen paikka. Skylla ja Kharybdis olivat antiikin mytologian merihirviöitä, jotka vaikuttivat salmen rannalla. Skylla asusteli mantereen puolella itärannalla ja hänen koiransa harvensivat salmesta kulkevien laivojen miehistöä. Vastarannalla Messinan puolella viikunapuun alla asusti Krarybdis, joka imaisi useasti päivässä valtavan määrän vettä ja sylkäisi sen takaisin. Kradybdis onkin salmen voimakkaan vuoroveden symboli.
Skylla Odysseuksen kimpussa. Puupiirros 1880-luvulta.
Teillä ja Turuilla on vuonna 2020 kirjoittanut artikkelissa Messinan salmen silta jo roomalaisaikana aloitetuista suunnitelmista rakentaa salmen yli silta. Reunaehdot ovat tiukat: Pitää kestää maanjäristyksiä ja myrskytuulia eikä mereen voida syvyyden takia rakentaa siltapilareita.
Tuolloin esitelty suunnitelma maailman ehdottomasti pisimmän riippusiltajänteen rakentamiseksi on ottanut merkittävän askeleen: Sillan rakentamisesta on päätetty. Rakentamisesta on vastuussa yhteisyritys, jossa on mukana italialaisia julkisyhteisöjä: valtio, valtion infraurakointiyhtiö, rautatiet ja maakunnat. Omistusrakenne on monimutkainen mutta kaikki tiet vievät Roomaan.
Sillan jänneväliksi tulee 3300 metriä eli yli 50 prosenttia enemmän kuin nykyisessä jänneväliltään pisimmässä sillassa. Sillan leveys on noin 60 metriä ja pylonit nousevat lähes 400 metrin korkeuteen. Sillassa on itse asiassa kolme kantta: yksi kummankin suunnan kumipyöräliikenteelle ja näiden keskellä rautatie. Rakenne on todettu aerodynaamisesti edulliseksi: Tuuli tarttuu kolmeen kapeampaan siipeen vähemmän hanakasti kuin yhteen leveään. Sillan lisäksi rakennetaan 20 kilometriä uutta maantietä ja saman verran rautatietä. Kumpikin kulkee tunnelissa suurimman osan matkastaan
Riippusillan neljän kannatinkaapelin paksuus on kunkin 1,26 metriä. Jokainen kaapeli kootaan 41148 langasta, jotka ovat 5,33 mm halkaisijaltaan. Lujuuslaskelmissa on lähdetty siitä, että silta kestää 80 m/s tuulen ja 7,5 magnitudin maanjäristyksen. Tuulen takia silta suljetaan jo noin 40 m/s tuulen nopeudella.
Messinan salmen sijainti mannerlaattojen rajalla. Jospa Sisilia onkin Afrikkaa?
Optisimmat ovat laskeneet, että jo vuonna 2024 päästäisiin iskemään lapio maahan ja että vuonna 2027 olisi valmista. Hieman konservatiivisemmat laskelmat esittävät strategisiksi vuosiksi 2025 ja 2030. Aina pitää kuitenkin muistaa, että kyseessä on Italia.
19.3.2024
Siirtyneet risteykset
- Valtatien 8 ja kantatien 67 risteys sijaitsi ennen Kristiinankaupungissa ja nykyisin Närpiön Vitbergetissä. Uuden ja vanhan välimatka linnuntietä on noin 12 km. (Vt8 ja kt67 ristesivät ennen kahdesti: toisen kerran Uusikaarlepyyssä. Tien 67 pohjoisosan muutos valtatieksi muutti tämän tilanteen.)
- Valtatien 3 ja kantatien 54 risteys sijaitsi ennen Lopella, nykyisin Riihimäellä noin 14 km:n päässä. Kolmostie siirtyi 1950-luvulla itään pois Lopen ja Janakkalan takametsistä.
- Valtatiet 2 ja 10 leikkasivat toisensa ennen Somerolla. Hämeen Härkätie oikaistiin suoraksi kymppitieksi ja kakkostiekin sai 1950-luvulla uuden linjauksen. Nykyinen risteys sijaitsee Vorsasa (Forssassa) linnuntietä noin 17 km:n päässä.
- Valtatie ja kantatie 69 haarautuivat aiemmin Laukaalla. Nelostie sai uuden suoremman suunnan Jyväskylästä pohjoiseen. Kantatie linjattiin liittymään nelostiehen Äänekosken Hirvaskankaalla linnuntietä 17 km:n päässä. Kantatien oikaisua tehtiin työttömyystöinä ja urakkaan saatiin kulumaan toistakymmentä vuotta.
- Valtatie 4 ja kantatie 55 kohtasivat aiemmin Hausjärvellä, jossa ne kulkivat yhtä matkaa pitäjän kirkon kulmalta keskustaajamaan Oittiin. Nelostie siirtyi Helsingin-Lahden linjalle ja 55 päättyy nykyisin Mäntsälään linnuntietä 22 km:n päähän.
- Valtatiet 1 ja 2 ovat vaihtaneet haarautumiskohtaansa useampaankin otteeseen. Aluksi se oli Nummella, sitten kakkostien oikaisun jälkeen hieman idempänä Koisjärvellä. Sitten valmistui uusi kakkostie ja teiden haara siirtyi Helsinkiin Töölön tulliin. Kakkostie sai 1970-luvulla taas uuden linjauksen ja nyt haarautumiskohta on Vihdin Palojärvellä. Nummelle on tuolta matkaa 23 km.
- Valtateiden 4 ja 12 kohtaamispaikka oli aikojen alussa Lammin Jahkolassa. Nelostien siirryttyä Helsingin-Lahden linjalle risteys siirtyi Lahteen noin 40 km:n päähän.
- Kolmanneksi pisin siirtymä, noin 47 km, on valtateiden 3 ja 12 risteyksellä. Aluksi risteys oli Pälkäneen Kyllössä. Kolmostien siirryttyä 1950-luvulla Vanajanselän toiselle puolelle risteys siirtyi Tampereelle. Kolmostie siirtyi edelleen länteen ja nyt risteys, komea spagetti muuten, on Nokian Pitkäniemessä.
- Kakkoseksi 57 km:n siirtymällä pääsevät valtatiet 4 ja 9. Ysitie päättyi aikaisemmin nelostiehen Jämsässä. Nyt tiet kohtaavat Jyväskylän itäpuolella ja kulkevat käsi kädessä parin muun tien kanssa Jyväskylän Aholaidan liittymän ja Kanavuoren välin.
- Ehdoton ykkönen on valtateiden 4 ja 5 haarautumispiste. Se sijaitsi ennen Tuusulan Hyrylässä, josta viitostie lähti laveasti uusmaalaista ja päijäthämäläistä maaseutua kierrellen Lahteen. Nykyisin haarautumispiste on Heinolan Lusissa linnuntietä 115 kilometrin päässä. (Kyllä kyllä, tiet kohtaavat uudelleen Sodankylässä, mutta se on eri juttu.)
- Valtatie 8 ja kantatie 68 haarautuivat Koivulahden Kunissa ja 68 kulki Vöyrin kautta Ylihärmään. Jossain vaiheessa TVH:n viskaalit karttojen ääressä äkkäsivät, että tulipas tehdyksi kaksi itä-länsisuuntaista päätietä vieri viereen. Valtatie 16 sai armon ja kantatie 68 muuttui maantieksi 725. Uusi kantatie syntyi 1990-luvulla, kun parannettu Pietarsaaren-Alajärven-Ähtärin-Virtain tie määrättiin kantatieksi. Risteys on Jeppiksen (Pietarsaari) lähettyvillä Pedääsin (Pedersöre) Edsevössä 67 km:n päässä.
- Valtatiet 9 ja 56 kohtasivat alun perin Tonpereella (Tampere) ja sittemmin Lempäälässä. Entinen nelostien ja ysitien risteys Jämsässä 82 kilometrin päässä Lempäälästä on nykyisin valtateiden 9 ja 24 sekä nykyisin kantatien 56 risteys. Kantatie 56 kulkee Mänttään.
- Seuraavina ovat entisen kantatien 80 päätepisteet valtateillä 4 ja 5. Rovaniemen Vikajärven ja Kemijärven välinen tie 80 sai 1990-luvulla numeron 82 ja kantatie 80 siirtyi reitille Sodankylä-Kittilä-Kolari. Uudet risteykset ovat vajaan 90 kilometrin päässä-
- Valtatie 12 ja kantatie 58 kohtasivat ennen Lahdessa. 58 muuttui 1960-luvulla nelostieksi, ja katosi, kunnes se annettiin Oriveden-Keuruun uudelle tielle. Nykyisin 58 on maan pisin kantatie ja haarautuu valtatiestä 12 Kangasalla 97 km:n päässä. Risteys on vain muutaman sadan metrin päässä historiallisesta Huutijärven risteyksestä, joka oli ennen teiden 3, 9 ja 12 haarautumispaikka.
- Pronssi. ja hopeasijaan liittyy entinen kantatie 77 Oulusta Kajaaniin. Nykyisin tie 77 kulkee Kyyjärveltä Viitasaaren kautta Siilinjärvelle. Valtatien 5 ja kantatien 77 risteys on nykyisin Siilinjärvellä 140 km:n päässä alkuperäisestä. Valtatien 4 risteys on Viitasaarella ja entiseen risteykseen Oulussa on matkaa lähes 220 km.
- Pisin siirtymän on valtatien 4 ja kantatien 58 risteys. Alussa risteys oli Padasjoen Taulussa (teiden 24 ja 53 risteys nykyisin). Maan pisin valtatie ja maan pisin kantatie kohtaavat toisensa Kärsämäellä, 293 km:n päässä linnuntietä Padasjoelta.
15.3.2024
Miljoona kuutiota soraa

Sama seutu 2024. Rinnakkaistie 130 vedettiin Hakovuoren hervottoman sorakuopan alueen läpi ja reunat on maisemoitu.

Hattelmalan harjun vuonna 1907 rakennettu näkötorni jää pusikoituvan maiseman katveeseen. Kaupunki silloin tällöin karsii harjun itärinteen puustoa.
11.3.2024
Miten kielletään kuorma-autolla ajaminen?
7.3.2024
Porin eteläinen kehä
Porissa puuhataan eteläistä ohikulkutietä. Teillä ja Turuilla kävi kyselemässä tekoälyltä, mitä se tietää Porin eteläisestä ohikulkutiestä. Ja tuntuuhan se tietävän, yhtä sun toista.
Porin eteläinen ohikulkutie kulkee seuraavien paikkojen kautta:
Nakkilasta:
- Tie alkaa valtatieltä 23 Nakkilan Harjunpäästä.
- Se kulkee Harjun, Viikkalan ja Kräätilän ohi.
- Tie ylittää Kokemäenjoen Kräätilän kohdalla.
Poriin:
- Tie kulkee Porin Ruosniemen ja Noormarkun ohi.
- Se ylittää Porin radan Noormarkun kohdalla.
- Tie päättyy valtatiehen 12 Porin Pihlavan alueella.
Ohikulkutie on noin 19 kilometriä pitkä. Se on kaksikaistainen tie, jossa on keskikaide. Tie on avattu liikenteelle vuonna 2013.
Ikävää vain on, että kartat ovat kovin pahasti myöhässä. Vielä vuonna 2024 valtiolliset kartat eivät osoita tuollaista hienoa tietä. Kräätilää Karttapaikka ei tunne, mutta muuten on Teillä ja Turuilla kyennyt konstruoimaan tekoälyn kertoman reitin:
Siinäpä sitä on, eteläistä ohikulkutietä.
Vaihdetaanpa tietolähdettä. Väylävirasto kertoo, että menossa on yleissuunnitelman laatiminen Tampereen ja Porin välisen valtatien 11 jatkamisesta Porin eteläpuolitse valtatielle 8 saakka. Uutta valtatietä syntyisi noin viisi kilometriä.
Tieosuus, joka on yleissuunnitelmavaiheessa
Kakkostie kulkee aivan Porin keskustan tuntumassa ja kasitie kaupunkialueen länsireunalla. Liikennemäärät ovat keskustan kohdalla 20 000 ajoneuvon luokkaa vuorokaudessa ja joskus tuntuu vähän tahmealta. Reitti Tampereen suunnasta etelään joutuu turhaan ajamaan keskustan viereen, eivätkä ajolinjatkaan nyt aivan sujuvimmasta päästä ole.
Uudelle tielle tulisi kaksi eritasoliittymää: Toinen aivan nykyisen valtateiden 2 ja 11 liittymien lähettyville ja toisen kautta liityttäisiin kasitiehen. Keskelle tulisi yksi kanavoitu pikkutien liittymä. Tie olisi kaksikaistainen.
Jaa että koska lyödään lapio satakuntalaiseen savimaahan? Aika näyttää. Urakka esiintyy yhtenä rivinä kymmenien hankkeiden joukossa luettelossa, jossa listataan hakkeet, jotka eivät päässeet vuosien 2023-2030 investointiohjelmaan. Toivottavasti Lulu ja kaverit eivät mene poistamaan hanketta listoilta siksi, että kun tekoäly kertoo sellaisen jo tehdyn, niin mitä sitä rahaa mokomaan enempää laittamaan.
3.3.2024
Syvien huokausten tie
Valtatie 18 on tärkeä valtakunnallinen poikittainen tieyhteys Vaasasta Seinäjoen kautta Jyväskylään. Valtatiellä 18 on poikittaisyhteytenä myös laajempaa kansallista ja kansainvälistä merkitystä, sillä se mahdollistaa liikenteen Länsi-Suomen satamien kautta Ruotsiin ja edelleen Norjaan. Poikittaisyhteys jatkuu Jyväskylästä edelleen Itä-Suomeen ja Venäjälle valtatienä 9. Valtatiellä 18 on tärkeä rooli osana Norjan, Ruotsin ja Suomen poikki kulkevaa Keskipohjolan Vihreää Kuljetuskäytävää (NECL I ja II -hankkeet). Valtatiellä 18 on merkittävä rooli myös seutujen sisäisessä työmatka-, asiointi- ja vapaa-ajanliikenteessä. Erityisesti Alavuden ja Tuurin sekä Petäjäveden ja Jyväskylän välillä on paljon sekä työmatka- että asiointiliikennettä.
27.2.2024
Miten meni niinku omasta mielestä?

23.2.2024
Potaskaa
Eri firmat ovat taas hehkuttaneet tekoälyjään. Onkin siis aika tehdä taas pieniä kokeita. Ääneen pääsee tällä kertaa Gemini, joka on Googlen näkemys asiasta.
Esitetään kolme kysymystä, ja saadaan vastaukseksi kolme stooria, jotka ovat silkkaa hölynpölyä.
Kysymys 1: Mikä oli valtatien 2 reitti vuonna 1955?
Valtatie 2:n reitti vuonna 1955 oli pääosin sama kuin nykyään, mutta joitakin merkittäviä eroja oli:
Reitin alku ja loppu:
- Alkoi Helsingin Hakaniemestä (nykyään Sörnäisten rantatie)
- Päätyi Turkuun Aurakadun ja Linnankadun risteykseen
Merkittävimmät poikkeamat nykyiseen reittiin verrattuna:
- Kulki Helsingin keskustan läpi Hämeentietä ja Kaivokatuja pitkin
- Ei kulkenut Kehä I:n tai Lahden ohikulkutien kautta
- Kulki Hämeenlinnan keskustan läpi Hämeentie/Satakunnantie/Raatihuoneenkatu -reittiä
- Kulki Tampereen keskustan läpi Hämeenpuistoa ja Tammelan puistokatuja pitkin
- Ei kulkenut Porin ohikulkutien kautta
Muita poikkeamia:
- Tie oli pääosin kapeampi ja mutkaisempi
- Liittymiä ja eritasoliittymiä oli vähemmän
- Nopeusrajoitukset olivat alhaisemmat
Vuoden 1955 jälkeen valtatie 2:a on parannettu ja suoristettu useissa paikoissa. Kehä I ja Lahden ohikulkutie ovat merkittävästi lyhentäneet matkaa pääkaupunkiseudun ja Tampereen välillä. Myös Hämeenlinnan ja Tampereen keskustan läpi kulkevat reitit on parannettu.
Kommentti:
"Tiedot" tyyliin "Kehä I ja Lahden ohikulkutie ovat merkittävästi lyhentäneet matkaa pääkaupunkiseudun ja Tampereen välillä" kertovat, että hommasta tuntuu katoavan järki aivan tyystin, kun ruvetaan kyselemään faktojen perään.
Kakkostie ei kulkenut Helsingin ja Turun välillä eikä varsinkaan Tampereen kautta, vaan Helsingistä yhdessä ykköstien kanssa Nummelle, josta reittiä Somero-Ypäjä-Loimaa-Alastaro-Vampula Huittisiin ja sieltä nykyisen tien lähettyvillä Poriin.
Kysymys 2: Koska Tenholan ja Bromarvin välinen maantietunneli valmistui?
Tenholan ja Bromarvin välinen maantietunneli, Länsilinkki, valmistui vuonna 2022. Tunnelin liikenne avattiin 30.11.2022.
Länsilinkki on 2,3 kilometriä pitkä tunneli, joka kulkee merenpohjan läpi. Se on Suomen pisin maantietunneli ja yksi pisimmistä merenalaisista tunneleista maailmassa. Tunneli parantaa merkittävästi liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta alueella.
Kommentti:
Tenholan ja Bromarvin välinen maantie 1081 ei kulje metriäkään tunnelissa.
Tiedonmurusista voi lähteä tekemään joitain päätelmiä ns. tekoälyn logiikasta. Mainittuna päivänä ei ole avattu yhtään tunnelia. Sen sijaan Kauppakamarilehdessä on tuolloin ollut Helsingin sataman toimitusjohtajan kirjoitus, jossa lobataan Jätkäsaaren ja Länsiväylän välistä satamatunnelia. Länsilinkki, sen lisäksi että se on turkulainen telealan yhtiö, on Helsingissä eräänlainen aukio, jonka kautta muun muassa kuljetaan Jätkäsaaren satamaan. Suomen pisin maantietunneli on Tampereen rantatunneli, jonka pituus on 2,3 km. Merenalaisuus on vedetty hatusta.
Eli jostain internetin syövereistä haetaan mahdollisesti jollain logiikalla toisiinsa liittyviä tietoja ja niistä sitten vankalla arvaamistaktiikalla rakennetaan kertomus.
Kysymys 3: Mikä on lyhyin reitti Joensuusta Vaasaan?
Lyhyin reitti Joensuusta Vaasaan autolla on ajaa valtatietä 8 pitkin. Matkan pituus on noin 494 kilometriä ja se kestää noin 5 tuntia 53 minuuttia.
Vaihtoehtoinen reitti on ajaa valtatietä 6 pitkin Jyväskylän ja Seinäjoen kautta. Tämä reitti on noin 50 kilometriä pidempi, mutta se voi olla nopeampi, jos liikenne valtatiellä 8 on ruuhkaista.
Jos matkustat julkisilla kulkuvälineillä, voit ottaa junan Joensuusta Helsinkiin ja vaihtaa junaan Vaasaan. Matka kestää noin 7 tuntia.
Tässä on yksityiskohtaisempia tietoja eri reiteistä:
Valtatie 8
- Pituus: 494 km
- Matka-aika: 5 h 53 min
- Reitti: Joensuu – Kontiolahti – Juuka – Nurmes – Lieksa – Kuhmo – Kajaani – Oulu – Kokkola – Vaasa
Valtatie 6
- Pituus: 544 km
- Matka-aika: 6 h 20 min
- Reitti: Joensuu – Liperi – Polvijärvi – Juuka – Nurmes – Pyhäselkä – Joensuu – Pieksämäki – Jyväskylä – Seinäjoki – Vaasa
Juna
- Matka-aika: 7 h
- Reitti: Joensuu – Helsinki – Vaasa
19.2.2024
Juutit törmäilevät
15.2.2024
Rötösherrat kiikkiin

Kaltimonkoski 1957 kartassa. Kosken rinnalla sulkukavava. Uusi kanava rakennettiin viitisen kilometriä alajuoksun suuntaan. Pielisjoen pintaa nostettiin 3,5 metriä ja Kaltimonkoski katosi.