Suomessa otettiin vuonna 1938 käyttöön pääteiden numerointijärjestelmä, jossa syntyi joukko valta- ja kantateitä. Lukuun ottamatta vuonna 1944 tapahtunutta tieverkon osittaista ulkoistamista itäiseen naapurimaahan tuolloin määritelty verkko on suurelta osin alkuperäisellä paikallaan. Verkko on tietysti tihentynyt uusien teiden rakentamisella, kantateitä on muuttunut valtateiksi ja numerointia on säädetty.
Yksi tapa arvioida verkon stabiliteettia on tutkia, kuinka paljon solmupisteet eli pääteiden risteykset ovat siirtyneet.
Suurin yksittäinen muutos verkossa on nelostien siirtäminen kahteenkin otteeseen kohti itää. Tiet 4 ja 5 haarautuivat aikoinaan Tuusulan Hyrylässä, nyt yli 100 kilometrin päässä Heinolan Lusissa.
Tiet 2 ja 10 kohtasivat ennen Somerolla, nykyisin Forssassa. Ysitiellä on uusi reitti Auran ja Tampereen välillä ja kakkostiellä Nummen ja Huittisten. Tiet kulkivat ennen yhtä matkaa Vampulan ja Huittisten välin, nyt ne kohtaavat Humppilassa. Ykkös- ja kakkostien haara on siirtynyt Nummen Saukkolasta ensin Helsingin Taka-Töölöön ja sittemmin Vihdin Palojärvelle.
Kolmostie kulki ennen Hämeenlinnasta Pälkäneen kautta Tamperelle ja siitä haarautui tie 12 Pälkäneen Kyllössä. Teiden leikkauspiste on nykyisin Nokialla. Nykyisen kolmostien linjausta seurasi kantatie 56, johon Toijalassa yhtyi kantatie 57. Tätä risteystä ei enää ole; sen sijaan kolmostien ja ysitien eteläinen haara sijaitsee lähettyvillä.
Eräät solmupisteet ovat kadonneet, kun toinen tie on menettänyt päätieluokituksensa. Tällaisia ovat muun muassa Loppi (3 ja 54), Lammi (4 ja 12), Hausjärvi (4 ja 55), Toivakka (13 ja 59), Mouhijärvi (9 ja 11) ja Ylihärmä (67 ja 68). Muutama entinen solmupiste on jäänyt kokonaan päätieverkon ulkopuolelle, muun muassa Tammelan Porras (tie 10 ja 54) ja Porin Ruosniemi (8 ja 11).
Eräissä solmupisteissä puolestaan on muuttunut kumpikin tien numero, esimerkiksi Viinijärvi (ennen 17 ja 70, nyt 9 ja 23), Padasjoki (ennen 4 ja 58, nyt 24 ja 53), Tampereen Lielahti (ennen 3 ja 9, nyt 12 ja 65) ja Jokiosten Haapaniemi (ennen 2 ja 54, nyt 10 ja 52). Lahden pohjoispuolen solmupiste (5 ja 58) on siirtynyt Kymijärven liittymään (4 ja 24).
1 kommentti:
Kiitos Matti mielenkiintoisesta selvityksestä.
Lähetä kommentti