Tänään Teillä ja Turuilla tarkastelee tietä 250.
250 on neljännestuhatta ja sellaisen merkittävän numeron voisi ajatella olla annetun jollekin hieman vaikkapa numeroita 249 ja 251 merkittävämmälle tielle. Niinhän tuo olikin, mutta ei ole enää.
Tietä 250 ei Suomessa enää ole. Sellainen oli, Nokialta länteen Siuron kautta kulkenut maantie, joka 1990-luvulle asti kantoi numeroa 250. Sitten se taas alennettiin, tällä kertaa yhdystieksi 2505.
Nokia vuonna 1982
Merkittäväksi tämän tien tekee se, että se oli ennen valtatie. Ennen nykyisin tieverkon rakentamista valtatie 9 kulki Turusta Huittisten ja Vammalan kautta Karkkuun ja sieltä edelleen Siuron kautta Nokialle ja Tampereelle. Yhdystie 2505 on siis ollut ennen valtatie.
Nokia vuonna 1946
Norjassa ja Ruotsissa on kummassakin maantie 250; kumpikin enemmän tai vähemmän syrjäseuduilla. Tanskassa numero 250 ei ole käytössä.
Mutta Saksa on toista maata. Siellä on nimittäin kaksi kappaletta maanteitä 250!
Saksan jaon aikana sekä Länsi- että Itä-Saksa huolehtivat siitä, että päällekkäisnumerointia maanteiden osalta ei syntynyt. Numerointihan oli syntynyt jo kolmannen valtakunnan aikana. Kumpikin puolisko kaiketi arvasi, että yhdistyminen tulisi joskus vastaan.
Tie 250 oli lyhyt noin 17 kilometrin pätkä Hessenin ja Thüringenin välillä. Saksan jaossa tien katkaisi raja. Siitä jäi vähäpätöinen palanen DDR:n puolelle ja DDR edellämainitun periaatteen vastaisesti lakkautti numeron vuonna 1952 ja kierrätti sen Erfurtin itäpuolelle. Saksan yhdistymisen jälkeen alkuperäinen 250 palautettiin kartalle ja uuden annettiin jäädä.
Saksan tiet 250, vanhempi lännempänä
Mutta miksi juuri 250? No siksi, että tämä on 250. artikkeli Teillä ja Turuilla -blogissa, joka on sulostuttanut maailmankaikkeutta runsaan neljän vuoden ajan. Siis suunnilleen artikkeli per viikko, keskimäärin.
3 kommenttia:
Onnittelut 250. kirjoituksesta!
Onnea tuleville 250 blogiartikkelille ja Kiitokset Matti kivoista ja mielenkiintoisista jutuista !!
Onnittelut ja kiitokset myös täältä!
Lähetä kommentti