22.1.2018

Tuulen viemää

Tampere oli 1970-luvulle tultaessa melkoinen kaukoliikenteen pullonkaula. Kaupunki sijaitsee ahtaalla kannaksella ja kaikki läpiajoliikenne kulki kantakaupungin läpi. Kaukoreittejä riitti: valtatie3 Helsinki-Vaasa, valtatie 9 Turku-Jämsä(-Jyväskylä), valtatie 11 Tampere-Pori, valtatie 12 Tampere-Lahti-Kouvola ja kantatie 56 Tampere-Toijala-Hämeenlinna.


Autoilijan tiekartta 1963

Kehätien ensimmäistä vaihetta rakennettiin vuonna 1973 länteen kohti Nokiaa. Tie ylittää Tampereen Pyhäjärven Pirkkalan ja Nokian välisessä Rajasalmessa. Salmea kavennettiin penkereillä ja jäljelle jäänyt noin 300 metriä leveä aukko täytettiin teräspalkkisillalla. Sen kannen rakensi Parkanon Konepaja ja se tuotiin rakennuspaikalle uittamalla viidessä palasessa.

Rakentaminen oli jo aika pitkällä, kun elokuussa nousi navakka lounaistuuli. Keskimmäinen vielä kellumassa ollut siltaelementti irtosi ankkureista ja lähti seilaamaan kohti vapautta. Oikeastaan se ei irronnut ankkureista, vaan järven pohjaan juntatut ankkurointipaalut irtosivat ja lähtivät seilaamaan sillan mukana.

280 tonnia painava ja 70 metriä pitkä sillanpalanen lähti uimaan hämmästyttävän ketterästi. Työmaan hinaaja ei saanut sitä kiinni. Nopeammilla veneillä lähti miehiä perään heittämään uusia ankkureita, mutta ei niillä siltaa pysäytetyksi saatu.

Onni onnettomuudessa oli se, että Pyhäjärven selkä on varsin avonainen eikä siinä ole karikoita. Sillanpalanen seilasi kohti Tamperetta 6,5 kilometrin matkan, kunnes se pysähtyi Tahmelan rantaan. Kovia tuulia jatkui vielä useiden päivien ajan ja silta hinattiin takaisin vasta viikon kuluttua, vahingoittumattomana.


Tamperelainen nähtävyys (Helsingin Sanomat)



Sillan matka

Tuolloin valmistui tie, joka sai numerokseen 45. Tuo numero "varastettiin" myöhemmin kantatieksi muuttuneelle maantielle 137 Helsinki-Tuusula-Hyvinkää, joka itse asiassa on entinen nelostie. Tampereen kehä sai uudeksi numerokseen 60. Kun sitten vuosikymmenten odotuksen jälkeen kehätie ulottui lännessä kolmostielle ja idässä ysitielle, nämä numerot annettiin kehätielle. Jossain vaiheessa numero 60 vain vaivihkaa katosi.

Kehätie on päästä päähän moottoritie. Rajasalmeen rakennettiin uudet sillat moottoriteille ja 1970-luvun silta välittää nykyisin sitä liikennettä, jolla ei ole moottoritielle asiaa.


Rajasalmen sillat 2018

2 kommenttia:

Elyas kirjoitti...

Tampereen kehällä on melkoisen näyttäviä eritasoliittymiä, mm Lakalaiva. Eipä niitä neljän suunnan moottoritie-moottoritie -liittymiä Suomessa nyt niin paljon olekaan.

kasper.joonatan kirjoitti...

Onkohan se ainoa liittymä Suomessa jossa on 4 tietä/ramppia päällekkäin?