26.11.2021

Konkurssi

Maanantaina 22.11.2021 pysähtyivät kaikki työt Ruotsissa E4-tien moottoritietyömaalla, josta Teillä ja Turuilla on kirjoittanut alkuvuodesta 2018 artikkelin Pullonkaulan laajennus. Kyse on viimeisestä ei-moottoritieosuudesta Tukholman ja Helsingborgin välillä.

Tanskalainen pääurakoitsija Barslund ilmoitti menneensä konkurssiin ja pysäyttävän kaikki työmaansa niin Ruotsissa kuin Tanskassakin. Tapahtuma tuli yllätyksenä eivätkä sen enempää tilaaja Trafikverket kuin aliurakoitsijatkaan ole haltioituneita. Työmaa on kesken, pääurakoitsija pankrotissa ja laskuja maksamatta.

Muitakin isoja työmaita pysähtyi, muun muassa Odenseen rakenteilla oleva pikaratikkatyömaa.

Konkurssipesän hoitaja toteaa, että pääsyy on juuri E4-tien työmaa. Sen kustannuslaskelmat lienevät heittäneet pahasti häränpyllyä. Tappioksi on mainittu 10 miljoonaa Ruotsin kruunua kuukaudessa, miljoonan euron verran. Kyseessä ei ole aivan pikkusumma lähes nelivuotisessa projektissa, jonka urakkasumma on 755 miljoonaa.

Tällä hetkellä Trafikverket ei halua ottaa muuta kantaa aikatauluun ja rahoihin kuin että kalliimmaksi tulee, eikä varmaankaan valmistu vuonna 2022, kuten on suunniteltu.

1 kommentti:

eSa kirjoitti...

Mikähän mahtaa olla tällaisten tieprojektien jatkotoimet, kun pääurakoitsija on mennyt konkurssiin? Tarkoitan, että onko (tässä tapauksessa Trafikverketillä) tarkka tieto mihin pisteeseen projekti pysähtyi (siis ihan kaivonkannen ja viemärirummun tarkkuudella) vai joutuvatko uudet urakoitsijakandidaatit tekemään "maastontiedustelun" ennen urakkatarjouksensa tekoa? Vai onko tapana ostaa projektinhallintamateriaali konkurssipesän hallinnolta, jotta tieurakka saadaan loppuunviedyksi?