Leverkusenin kohdalla tilanne rupeaa olemaan parempi, kun uuden sillan ensimmäinen puolisko otetaan käyttöön viranomaisten ilmoitusten mukaisesti helmikuussa 2024.
Leverkusenhan on Bayer-nimisen firman kotikaupunki. Joen rannalla on vähäistä hieman suurempi kemianteollisuuden keskittymä. Suomalaisille firman tunnetuin tuote lienee päänsäryn lievitykseen tarkoitettu valmiste. Kaupungissa toimii myös vuonna 1904 perustettu potkupallojoukkue, joka pelaa Bundesliigassa.
Leverkusenin Reininsilta on valmistunut vuonna 1965. Sillalla on pituutta noin 1060 metriä ja sen päällä kulkee A1-moottoritie. Tie on sekä yksi Saksan keskeisistä teistä. Silta on osa Kölnin kehätietä. Silta on alun perin suunniteltu 40.000 ajoneuvon vuorokausiliikenteelle. Tätä nykyä liikenne on kolminkertainen, noin 120.000 ja myös sallitut akselimassat ovat kasvaneet. Siksi vanhan sillan rapautuminen ei ole mahdoton yllätys.
Silta suljettiin ensi kerran raskaalta liikenteeltä marraskuussa 2012, ja sille tehtiin hätäkorjauksia. Maaliskuussa 2013 silta avattiin uudelleen kaikelle liikenteelle. Hätäkorjaukset eivät kuitenkaan tepsineet, ja kesäkuussa 2014 rajoitukset palautettiin. Koska raskas liikenne vähät välitti rajoituksista, syksyllä 2016 otettiin käyttöön puomi- ja vaaka-asemat, jotka fyysisesti estivät yli 2,30 metriä leveiden ja yli 3,5 tonnia painavien ajoneuvojen eteneminen.
Puomisysteemi sulkee kokonaan sen kaistan, jolta yritetään päästä laittomasti sillalle. Pois pääsee viranomaisten ohjaamana ennen siltaa olevasta liittymästä ulos sakkolappu kourassa. Menettely takaa sosiaalisen kontrollin, koska kaistan tukkiva kuljettaja saa nauttia jumiin jääneiden antamasta lempeästä kannustuksesta ja palautteesta.
Nyt on asiassa päästy niin pitkälle, että uuden kaksoissillan toinen puolisko on käyttöönottokelpoinen.
Saksalaiseen tapaan mikään ei tapahdu työmaalla nopeasti, vaan koko A1-tie suljetaan kahdeksi viikoksi tammi-helmikuun vaihteessa. Liikenteen ohjauksen muutokset ja puomijärjestelmien purku kuulemma edellyttää tätä. Saksalaiset ovat olleet hieman herkkiä naapurien vinoilulle asiasta; muualla kun työ tehtäisiin varsin ripeästi.
Liikenteen siirtäminen keskellä olevan meluaidan toiselle puolelle edellyttää kahden viikon täyssulkua.
Neljän puomirakennelman purku edellyttää kahden viikon täyssulkua. Liikennettä ei tietenkään voida ohjata nyt suljettujen kaistojen kautta.
Sillan rakennus aloitettiin loppuvuodesta 2017 ja nyt on siis matkamittarissa kuusi vuotta rakentamista ja 11 vuotta raskaan liikenteen ohjaamista muualle. Sillan toisen puolikkaan rakentaminen alkaa vuonna 2025. Se tehdään nykyisen sillan kohdalle ja nykysillan purkuun on varattu vuosi. Se kun on terästä, eikä sitä voi räjäyttää betonisiltojen tapaan. Saksalaine ilmeisesti nyppii sillan palasia pinseteillä. Uuden sillan on määrä olla valmiina vuonna 2027, eli 15 vuotta ensimmäisten liikennerajoitusten jälkeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti