Pohjoisessa Ruotsissa Överkalixissa, meänkielellä Ylikainuussa, kulkee maantielautta Djupträsk-järven poikki.
Kesällä 2016 seudulla oli myrsky ja Paulina-lautalle kävi hassusti. Ohjaushytin rakenne ei kestänyt, vaan hytti romahti lautan kannelle. Rysähdys ei tapahtunut hetkessä, vaan hytissä ollut kippari ehti turvaan ja koska lautta oli muuten tyhjä, henkilövahinkoja ei sattunut.
Lautta on ruotsalaista mallia ja malliin kuluu verraten näyttävän kokoinen ohjaushytti.
Hytti ei ollut alkuperäinen. Itse lautta on 1970-luvun tuotteita, mutta hytti on lisätty siihen 2000-luvun alussa tehdyssä remontissa. Ruotsin tielaitoksen edustaja totesi, että onnettomuustutkinnassa on käynyt ilmi, että hytin tukirakenteiden konstruktio oli onneton ja oli lähinnä ihme, että hytti ei ollut romahtanut jo aiemmin. Meidän vikammehan tuo on ollut, edustaja myönsi, eikä lähtenyt osoittamaan sormella ketään.
Tielaitoksella on rikkoutumistapauksia varten varalautta, jota säilytetään eteläisessä Ruotsissa. Lautta kuljetettiin muutamassa päivässä viidessä rekassa vauriopaikalla ja koottiin siellä. Varalautan ulkoasu on enemmänkin tarkoituksenmukainen kuin elegantti. Kantavuutta sillä on 75 tonnia, eli melkein kaksi kertaa niin paljon kuin Paulinalla.
4 kommenttia:
Ei sitä sitten aivan vaan hitsaamalla kuntoon laitettu, kun kerran kannatti muutaman päivän matkan takaa tuoda varalautta.
Suomessa on varasiltakalustoa, mutta ovatkohan lautat, so. lossit käyneet jo niin harvinaisiksi että löytyykö vastaavaa täältä? Jonkinlainen varmistus on kyllä Saaristomeren lautta/yhteysaluksilla. Ainakin Hailuodon tapauksessa sitä lienee tarvittu. En vain muista tuliko etelästä lautta korvaamaan huollossa olevaa vai käytettiinkö Hailuodon varalauttaa hätäapuna etelässä...
Saaritomerellä taitaa olla useampikin lautta varalla. Parainen-Nauvo-välissä taitaa olla lauttoja peräti 4, 2 normaali ajossa, 1 ruuhka-apuna ja 1 varalla. Myös Nauvo-Korppoo- ja Korppoo-Houtskari-väleissä taitaa olla varaproomut rannassa.
Noita hytti-viritelmiä jossa vanhaan proomuun tehdään uusi hytti on muuten tehty myös Suomessa....
Vilkkailla seuduilla kalustoa uusittaessa jätetään usein kaluston vanhin varalautaksi. Nauvon saaristossa varalla on Falco. Hailuodossa Merisillan vara-aluksena on Oulunsalon puoleisessa laiturissa makaava Meriluoto, jota käytetään kesän huippukysynnän aikana kakkoslauttana.
Varalautan kylmäkäynnistykseen menee ilmeisesti aikansa, eli niitä ei yleensä käytetä lyhyiden häiriöiden paikkaamiseen.
Myös Saimaalla on käytettävissä varakapasiteettia siitä päätellen, että tällä hetkellä huoltotöiden takia Vekaransalmessa liikennöi 44 tonnin lautta 70 tonnin sijaan.
Alla maantielauttaliikennepalvelu Vekaransalmi 2018-2019 hankinnan kuvaus:
Maantielauttaliikennepalvelu Vekaransalmen lauttapaikalla. Lauttavälin pituus on 252 metriä. Palveluun sisältyy mm. liikennöinnissä tarvittavan kantavuudeltaan 70 tonnin ja vähintään 21 henkilöautoa kerralla kuljettavan vaijerilossin hankinta ja ylläpito, päivittäisen liikenteen hoito ilman aikataulua ympärivuorokautisesti, informointi- ja asiantuntijapalvelut sekä lauttarantojen hoito. Lisäksi palveluun sisältyy kantavuudeltaan vähintään 44 tonnin ja noin 14 henkilöautoa kerrallaan kuljettavan varalossin sekä maatukiin tulevien kaltureiden ja vaijerivintturin ja puomikoneistojen hankinta. Varalossi tulee olla jatkuvasti käytettävissä lauttapaikalla.
Lähetä kommentti