Viitostie etelästä Siilinjärvelle on jo melko mallikasta. Ongelmapätkiä ovat Juva-Joroinen ja Leppävirta-Vehmasmäki sekä eräät osuudet Mikkelin lounaispuolella.
Siilinjärvellä moottoritien päätyttyä taso romahtaa.
Iisalmeen saakka tie on pääosin kaksikaistaista ja verraten kapeaa. Jonkin verran on tehty levennyksiä ja risteysten kanavointeja. Iisalmen pohjoispuolella liikennemäärät ovat sen verran alhaisia, että nykyinenkin väylä on melko sujuva.
Erilaisia selvityksiä, tarkasteluja ja suunnitelmia rännin kuntoon laittamiseksi Siilinjärven pohjoispuolella on tehty viimeiset 30 vuotta. Pisimmälle on päässyt runsaan 10 kilometrin mittaisen osuuden yleissuunnitelma vuodelta 2010. Tämä suunnitelma olisi seurannut nykyistä tielinjaa varsin uskollisesti. Suunnitelma palautui vuonna 2018 ELY-keskukseen päivitystä varten.
Niin sitten kävi, että vuoden 2010 suunnitelmalle vedettiin hätäjarrua siinä vaiheessa, kun suunnitelmat olivat jo lähes valmiina yleisölle esiteltäviksi. Vaikka se aikoinaan oli vaihtoehdoista paras (koska se oli halpa), tarkemmassa pohdinnassa siinä oli vaikeita ongelmia muun muassa pohjavesialueiden ja asuinympäristöjen pirstoutumisen osalta. Jälkimmäinenhän on yleinen ongelma, kun pohditaan vanhempien valtateiden kasvojenkohotusta. Nykyisistä tieteknisistä normeista olisi myös jouduttu tinkimään.
Niinpä kaivettiin koipussista vuoden 2010 suunnittelupaperit ja sieltä tuolloin hylätty selvästi viitostien itäpuolelle sijoittautunut vaihtoehto. Tässä vaihtoehdossa kokonaan uusi tie ulottuisi Alapitkään asti; pätkällä olisi mittaa runsaat 16 kilometriä. Se kulkisi pääosin metsämaastossa: poissa silmistä, poissa mielestä.
Vuoden 2010 suunnitelman mukainen vaihtoehto sinisellä katkoviivalla. Vuoden 2022 linjaus punaisella viivalla.
Yleissuunnitelman on määrä valmistua vuoden 2022 aikana. Kun se on valmis, siihen tartutaan valkoisin puuvillahansikkain, ja se laitetaan varovasti pöytälaatikkoon odottamaan parempia aikoja.
3 kommenttia:
Eikö nykyään nimenomaan se metsämaastoja pirstova suunnitelma ole tiukasti no-no! Luontoarvot ja silleen...
Paitsi jos "hyvin" käy, niin hassataan vielä lisää suunnittelurahaa tekemällä tiesuunnitelma ennen kuin pöytälaatikko odottaa...
Ei ole enää Kääriäiset eikä Kataiset eduskunnassa hääräilemässä, muutenhan tämä hanke olisi varmaan laitettu alulle raa'alla savolaisella lobbaamisella.
Itse hankkeesta: moottoritien pää-Varpaisjärventie väli on ihan asiallisesti perusteltu, nykyisellään työmatkaliikenne tökkii monesti kun joku tai jotkut kolaroivat onnistuneesti Radantauksen kohdalla kun vasemmalle kääntyvä liikenne yllättää suoraan kulkijat.
Liikennemäärätkin alkaa lähennellä 10 000/vrk.
Ihmettelen vaan että miksi hankkeen toinen pää loppuu juuri Alapitkän kylän eteläpuolelle. Olisivat nyt rehellisesti linjanneet uuden tien menemään ks. kylän ohi itäpuolelta ja päättymään nykyiseen vitostiehen vasta pohjois-puolella ennen pajujärven ohituskaistaa.
Lähetä kommentti