3.1.2021

Lievestuore

Ysitie Jyväskylästä Kuopion eteläpuolelle valmistui loppuvuodesta 1970, siis melko tarkkaan 50 vuotta sitten. Uusi tie lyhensi Jyväskylän ja Kuopion välistä matkaa peräti 27 kilometriä. Entinen reitti kulki kantatietä 69 Laukaan, Konneveden, ja Rautalammen kautta Suonenjoelle ja sieltä edelleen kohti savolaisten pääkaupunkia. Olipa reitillä lossikin vuoteen 1963 asti.

Uusi tie oli melko yllättävä. Vanhaan 1930-luvun doktriiniin oli kuulunut sen, että pääteillä pitää olla mahdollisimman pitkiä suoria ja suorat liitetään toisiinsa kaarteilla. Eritoten Pohjanmaalla on mahdollista nykyisinkin tutustua tähän ajatteluun. 1950- ja 1960-luvulla tuotiin paljon uusia ajatuksia rapakon takaa ja yksi oli se, että tien onkin parasta olla suorien osuuksien yhdistämiä kaarteita.

Muun muassa ysitiessä tämä ajattelu meni överiksi. Siihen nähden, että tie on verrattain uusi, sen mutkaisuus on silmiinpistävä. Toki maastokin on vaikeaa, mutta shikaaneja on sielläkin, missä maaston muodot eivät niitä edellytä.

Ysitielle tuli myöhemmin runsaasti uutta kuormaa: Ensin valmistui Hankasalmella erkaneva kantatie 70 Varkauteen ja Joensuuhun, joka sittemmin korotettiin valtatieksi 23. Sen jälkeen valtatie 13 sai uuden suunnan, kun Toivakan-Kangasniemen osuus jäi syrjään uudelta Lievestuoreen-Kangasniemen tieltä.

Tieosuuden länsipäässä on kapasiteettiongelmia ja niiden ratkaisemiseksi on tehty suunnitelma Lievestuoreen kohdan risteyksien muuttamiseksi kahdeksi eritasoliittymäksi ja tien rakentamiseksi tältä osin keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi. Suunnitelmien puolesta urakalla on aloitusvalmius, mutta riihikuivaa pitäisi jostain saada.


Suunnitelma valtateiden 9/23 ja 13 liittymäksi

Vaajakosken ja Lievestuoreen väliä kaavaillaan sitäkin ohituskaistatieksi, mutta suunnittelu ei ole aivan niin pitkällä. Suunnittelussa pohditaan joko nykyisen tielinjan parantamista tai tien vientiä kokonaan uudelle linjalle Palvajärven kieltämättä varsin tiukka mutka oikaisemalla. Oikaisussa voivat maastomuodot tulla ongelmaksi: vastassa on lähemmäs viisikymmentä metriä korkea kallioseinämä. Tosin massoittelija on asiasta varmasti haltioissaan: Moisesta kallioleikkauksesta saataisiin jumalainen määrä mursketta.


Suunnitelmavaihtoehdot Lievestuoreen länsipuolella


Maastokartta suunnitelma-alueesta, joka sijaitsee legendaarisen Pönttövuoren tunnelin läheisyydessä.

Lievestuoreen itäpuolella liikenteen määrät ovat korkeahkoja, raskaan liikenteen osuus on suuri ja ohituspaikkoja on vähänlaisesti. Tämä runsaan 20 kilometrin osuus tien 23 haaraan on vielä enemmän mietintämyssyssä.


4 kommenttia:

Jaska Brown kirjoitti...

...pääteillä pitää olla mahdollisimman pitkiä suoria ja suorat liitetään toisiinsa kaarteilla. ... tuotiin paljon uusia ajatuksia rapakon takaa ja yksi oli se, että tien onkin parasta olla suorien osuuksien yhdistämiä kaarteita.
Hitto kun nauratti. Kuulostavat samalta asialta, mutta kun tietää käytännön niin eivät todellakaan ole ja ysitie on tästä ehkä paras esimerkki. Muutamia kertoja kyseistä väliä tahkonneena on todella ärsyttävää kytätä ohituspaikkaa, kun melkein joka kerran eteen jumittuu joku joka ajaa 5 km/h alle nopeusrajoituksen.

tienkäyttäjä kirjoitti...

Lievestuoreen kohdalle riihikuivaa onkin odotettavissa tulevina vuosina. Hanke on päässyt Liikenneviraston vuonna 2017 tekemän Keskeisen päätieverkon toimintalinjat -paperin hankkeissa siihen joukkoon, jotka aloitetaan ennen vuotta 2027. Niitä hankkeita on sen verran rajallisesti, että meneillään olevan valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman rahoitustaso riittäisi aloittamaan kaikki ne ennen vuotta 2027. Tosin ainahan joku hanke voi kiilata edelle ja osin niin on jo käynytkin (rahaa on tullut jo hankkeille, joita tuossa paperissa ehdotettiin aloitettavaksi vasta 2027 jälkeen).

Ysitien osuus Kanavuoresta Vehmasmäkeen on harmillisen pitkälti vielä alkuperäisessä asussaan ja yksi niistä pääteistä, jotka kaipaisi parantamista. Jos arvata pitää, niin arvaan että vuosikymmenten saatossa sinne tehdään hiljalleen ohituskaistoja, uusia eritasoliittymiä ja poikkileikkauksen leventämistä.

paavo kirjoitti...

Velimiehellä oli aikoja sitten Hankasalmella mökki entisen Hankamotellin lähellä. Kun kävin lasten kanssa, pyysin veljeä aina vastaan liikennevahdiksi valtatien Kuopion suuntaa valvomaan, kun käännyn mökkitielle vasemmalle. Sellainen kaarre ja loiva mäki, mutta ei nyt ihan lähelläkään mäen lakea. Pelottava paikka. Kännyköitä ei ollut eikä puhelinta mökillä. Piti tarkoin etukäteen sopia. En pidä koko tiestä.

Olli H. kirjoitti...

Kalliosalmen kohdalla tarvittaisiin aika järeä parannus, Kuopiosta päin tullessa rekat hyytyy järestään tuohon rinteeseen ja aiheuttaa aikamoista jonoutumista ruuhka-aikoina. Erikoiskuljetuksille tämä on vieläkin haastavampaa.

Jos v.2040 ennusteet toteutuu niin ohituskaistatie -vaihtoehto tulee olemaan alimitoitettu, kerralla vaan Kanavuori-Lievestuore -väli keskikaiteelliseksi 2+2 -tieksi niin liikenne alkaa sujumaan. Lievestuore-Hankasalmi(vt9/vt23 Jaripekan kohdalla) vetää vielä hyvin, ainoastaan tuo valtateiden risteys tarvitsisi pikaista parannusta eritasoliittymäksi.